Levend leren en leren leven
Leren voor en door het leven binnen en buiten de school, voor nu en later.
De Opbouw is een plek waar we samen leren en samen leren leven. Op school krijgt het levend leren vorm in alle leergebieden: van burgerschapsvorming, rekenen / wiskunde, wereldoriëntatie en taal tot techniek. Vertrekpunt binnen veel van onze lessen is het alledaagse leven van kinderen. Het resultaat van levend leren is behalve leerplezier en leergierigheid ook kennisverrijking en groeiende vaardigheden.
De visie is uitgewerkt in onderstaand statement.
Waar staan we voor?
- We gaan er van uit dat elk kind op onze school de gelegenheid krijgt zijn of haar eigen mogelijkheden te groeien en te ontwikkelen.
- We zorgen voor een veilig schoolklimaat waarin wij de gezamenlijkheid en saamhorigheid benadrukken.
- In relatie met jezelf, met de ander en met de wereld leer je op onze school verantwoordelijk te zijn voor je inbreng in de kring, je werk, tijdens je spel en de viering.
- We staan voor ouderbetrokkenheid: het samen optrekken als gelijkwaardige partners in de begeleiding van de kinderen.
Als dit onze visie is, hoe kijken we dan naar leerlingen en ouders?
- Elk kind is uniek, zo is er maar één!
- We zien elk kind als bijzonder in zijn of haar eigenheid.
- We kijken niet alleen naar de cognitieve kant van kinderen. Ook samenwerken, zelfstandigheid, ondernemen, presenteren, communiceren, plannen, zorgen, respecteren, creëren en respecteren vinden wij belangrijk.
- We zien ouders als gelijkwaardige partners die met ons zoekende zijn naar wat het beste is voor hun kind. Tussen stamgroepleiders, ouders is respect, openheid en vertrouwen.
Wat beloven wij onze leerlingen en ouders?
- Wij je zien, naar je luisteren en vertrouwen hebben in jouw capaciteiten.
- Wij je leren samenwerken in een veilige en vertrouwde leeromgeving.
- Wij je uitdagen om een eigen mening te vormen en deze uit te dragen.
- Wij beloven een prikkelend aanbod in thema’s.
- Wij bieden onderwijskundig een doorgaande lijn binnen de school.
- Verantwoordelijkheid samen te delen, elkaar te helpen en in gesprek te blijven en open en eerlijke communicatie.
Wat is onze (unieke) kracht?
- We bieden een veilige plek waar kinderen graag zijn.
- Elk kind mag zichzelf zijn en wordt daarom gewaardeerd.
- Kinderen groeien en ontwikkelen op hun eigen niveau.
- We wisselen de basisactiviteiten kring, spel, viering en werk af.
- Wij bieden structuur en zorgen voor een doorgaande lijn op pedagogisch en didactisch gebied.
Wat zie ik hiervan in school?
- In school wordt een rijke leeromgeving gecreëerd door een breed aanbod aan materialen en activiteiten.
- Wereldoriëntatie is het hart van ons onderwijs.
- We gebruiken coöperatieve werkvormen.
- Er is veel werk van kinderen te zien in de school.
- We kiezen als vertrekpunt in ons onderwijs vaak het alledaagse leven van de kinderen.
- In ons ritmisch weekplan is tijd opgenomen die we in zetten om de kinderen te stimuleren in hun persoonlijke en sociale groei.
Wanneer hebben we onze belofte ingelost?
- Als de kinderen aan het einde van de basisschool met veel plezier terugkijken op hun tijd als leerling van de Opbouw. Ouders en leerlingen zijn tevreden.
- Als de kinderen voldoende kennis en vaardigheden hebben om op hun eigen niveau door te groeien; hun rugzak is goed gevuld.
- Als de kinderen in staat zijn om eigen verantwoorde keuzes te durven maken.
- Als de kinderen (positief) kritisch kunnen kijken naar de wereld, de ander en jezelf.
- Als ouders onze school aanbevelen.